Hvis man er bruger af
tv,
internet eller færdes i bybilledet, er det svært at komme udenom de mange reklamer for mobiltelefoni. Stort set alle teleudbydere benytter sig af markedsføring enten via tv- eller bannerreklamer på internettet, eller når man ser fjernsyn i hjemmet.
Fokus ligger ofte på
billige abonnementer, nye telefoner og på nyt eller forbedret indhold eksempelvis muligheden for gratis musiktjenester eller en mere attraktiv udenlandsaftale. Ganske få reklamer fokuserer på kvaliteten af det pågældende netværk, men det hænder, at reklamen overfladisk bruger catchphrases som ’Danmarks bedste netværk’ eller ’en stærk 4G-forbindelse. Alligevel er der over 400.000 danskere, eller svarende til lidt under hver 10. person, der oplever at forbindelsen på deres egen bopæl er dårlig eller meget dårlig ifølge en ny undersøgelse fra Ingeniørforeningen. Undersøgelsen er foretaget i 39 forskellige land- og yderkommuner.
Problemet er især gældende udenfor de større byer i landet, hvor der flere steder i udkants-Danmark og andre yderområder er deciderede ’sorte huller’ i mobilnettet. Det er til stor gene for beboerne, der ikke kan få signal inde i deres husstand. For selvstændige der driver egen erhvervsvirksomhed, kan det være et unødvendigt handicap, når man prøver at drive sin forretning.
Heldigvis arbejdes der på en løsning fra politisk side, der gerne skulle have positiv indvirkning på problemet. Regeringen har indgået en bred politisk aftale med flere af Folketingets partier herunder Socialdemokraterne, SF, De Konservative samt De Radikale. Aftalen har til formål at sikre bedre dækning i de områder, hvor forbindelsen er dårligst. I løbet af efteråret afholdes en auktion over 1800 MHz-frekvensbåndet, hvor et eller flere mobilselskaber kan gå hen og vinde en frekvensaftale. Det forventes, at frekvensaftalen vil give op mod 2.200 husholdninger, sommerhuse og virksomheder adgang til en bedre forbindelse med en downloadhastighed på minimum 30 Mbit/sekund og en uploadhastighed på minimum 3 Mbit/sekund. Det gælder desuden forbedret SMS- og opkaldsdækning.
Politikerne forventer, at auktionens vindere vil udbedre dækningsproblemet i de pågældende områder inden januar 2020. Dog er det vigtigt at huske på, at den politiske aftale udliciteres til private aktører på telemarkedet. Selvom teleudbyderne har en interesse i at styrke deres eget netværk, vil de næppe bruge mange millioner kroner på opstilling af mobilmaster, vedligeholdelse o.l., hvis der ikke er et økonomisk incitament for det.
Selvom politikerne forholder sig til problemstillingen er 2020 stadig langt ude i fremtiden for de mobilbrugere, der jævnligt oplever komplikationer. Heldigvis har man som mobilbruger selv aktivt mulighed for at forbedre sin dækning. Inde på de fleste teleudbyderes hjemmeside, er det muligt at tilgå et dækningskort. Her kan man plotte sin adresse ind, hvorefter dækningskortet grafisk illustrerer, hvor god dækningen er på adresses og i lokalområdet.
Overvejer man at erhverve sig en ny mobiltelefon, bør man undersøge kvaliteten af antennen i den pågældende telefon. Det er forskelligt fra telefon til telefon, hvor stærk antennen er - og dermed hvor god den er til at opfange signal. Erhvervsstyrelsen tester løbende de nye telefoner, der kommer ud på markedet og ud fra deres resultater, kan man danne sig et indtryk af, hvorvidt man bør skifte mærke eller model. Eksempelvis har Sonys Xperia-modeller en stærkere antenne end Apples iPhone.
Ønsker man ikke at skifte selskab eller bytte sin telefon ud, er det også muligt at købe en boks, der forstærker signalet i husstanden. Boksen fungerer således, at hvis den opfanger et signal, fungerer den som en forstærkende antenne, der understøtter signalet i telefonen. Forudsætningen er naturligvis, at der faktisk er signal i området. Er man så uheldig at bo i ’sort hul’, vil boksen ikke løse problemerne.