At finde det helt rigtige
mobilabonnement til sit behov, kan være en større udfordring, end man skulle tro. På det danske marked opererer mere end 60 forskellige aktører med mobil-, tv- og internetløsninger.
Det kan hurtigt blive en uoverskuelig jungle, når man skal afgøre, hvilket abonnement, der passer bedst til sig selv. Som forbruger er det dog ikke noget, man bør være ked af. Konkurrencen på markedet gør, at udbyderne prøver at differentiere sig fra hinanden. Abonnementerne tilbyder derfor kunderne meget forskelligt, både når det kommer til indhold, priser og ikke mindst tillægsydelser som musik, streaming og dagligblade.
I denne artikel vil du blive klogere på, hvordan du finder lige netop det abonnement, der passer til dig og dine behov. Det gælder både, hvis du ønsker det billigste abonnement, skal købe en ny telefon, eller vil have mere end blot taletid og data med i handlen:
Husk at du på
telmodi.commeget nemt kan få overblikket over markedets bedste abonnement - tilpasset netop dit behov.
Trin 1: Få defineret dit forbrug
Det første og vigtigste skridt er at fastlægge, hvor meget man rent faktisk bruger om måneden i taletid og data. Statistik fra Energistyrelsen viser, at den gennemsnitlige danske mobilkunde ringer 2-3 timer, sender ca. 60 SMS-beskeder og bruger 2-3GB data om måneden. Umiddelbart kan det virke som et lavt forbrug, da mange teleudbydere reklamerer med mobilpakker, der har et væsentligt højere indhold. Undersøg derfor dit forbrug enten via selvbetjening eller ved at ringe til din udbyders kundeservice. Herefter bliver det nemmere at navigere i forhold som pris, kvalitet og tillægsydelser
Trin 2: Bestem det vigtigste for dig
Det næste skridt på vejen er at afgøre, hvad der er vigtigst for dig som mobilkunde. Er prisen det vigtigste barometer, kan du nu ud fra dit gennemsnitlige månedlige behov begynde at sortere i de forskellige udbydere, indtil du finder den billigste løsning. Eller du kan ringe ind til selskabernes kundeservice, hvor de ofte har et større udvalg af abonnementer, hvoraf nogle ikke er tilgængelige på hjemmesiden.
I et forsøg på at differentiere sig fra konkurrenterne er flere teleselskaber begyndt at inkludere diverse tillægsydelser i deres abonnementer. Eksempelvis har Telia samarbejde med Spotify, Telenor tilbyder kunderne adgang til HBO Nordic, imens Telmore lader kunderne benytte sig af services som Ekstra-Bladet, EUROMAN, C-More m.fl. Er man i forvejen bruger af disse services, kan der være penge at spare ved at kombinere det med sit mobilabonnement.
Står du og skal købe en ny mobil, bliver regnestykket en anelse mere kompliceret. Flere teleudbydere giver mobilrabat på selve telefonen, hvis man vælger et af deres dyrere abonnementer med mere indhold. Det kan man tage til overvejelse, hvis man har et stort forbrug eller benytter sig af de førnævnte tillægsydelser. Vær dog opmærksom på at abonnementet ikke falder i pris, og du selv er ansvarlig for at skifte til et billigere abonnement efter bindingsperioden ophører.
Trin 3: Forhold dig til kvalitet og omdømme
Én sidste faktor man bør have i baghovedet, inden man laver sit endelige skifte, er teleselskabets kvalitet og omdømme. I Danmark har vi fire store netværk på mobildækning; TDC, Telia, Telenor og 3. Lavprisselskaberne i landet er enten ejet af disse store aktører eller lejer sig ind på det netværk, de foretrækker. Selvom netværkene dækker det meste af landet, er det forskelligt, hvilket netværk der dækker bedst i dit lokalområde. Konsultér dig derfor med venner og bekendte og forhør dig om deres erfaringer både med kvalitet og service. De fleste teleselskaber har desuden et dækningskort på deres hjemmeside, hvor du kan få et overblik over, hvordan mobil- og datadækning er, hvor du færdes. Du kan også benytte dig af hjemmesiden Trustpilot, hvor kunderne anmelder selskaberne og danne dig dit eget indtryk på baggrund af andres erfaringer.
Når du har taget disse tre trin i betragtning, kan du pejle dig ind på netop dét abonnement og den udbyder, der er det bedste valg for dig.