Markedet for mobilabonnementer har ændret sig markant gennem de sidste år, hvilket er sket til stor glæde og gavn for forbrugeren.
Førhen var der en normal bindingsperiode på minimum seks måneder ved køb af en mobiltelefon, og der var ingen som så med skepsis på denne normalitet. Til gengæld for bindingsperioden var nemlig en lavere betaling for telefonen, mens dog det tilhørende mobilabonnement ofte var dér, hvor teleselskabet tjente pengene ind.
Siden er meget imidlertid ændret. På enkelte mobilabonnementer i dag er der fortsat binding, men der er ganske få af disse tilbage på det danske marked. Det giver forbrugeren friheden til at navigere rundt mellem selskaberne som det passer. Det er glædeligt for forbrugeren, da det er med til at tvinge priserne på mobilabonnementer ned grundet den øgede konkurrence mellem teleselskaberne. Samtidig tilbydes der et væld af tillægsydelser med mobilabonnementerne såsom adgang til bl.a. fri musik, 4G hastighed samt nogle ydelser til anvendelse på farten.
Oprettelse kan stadig være standard
Hvor binding er ved at være historie inden for mobilabonnementer, er det en anden sag med oprettelse. På mange abonnementer vil du stadig skulle betale et oprettelsesgebyr, når du vælger deres abonnementsløsning, og det kan få nogle til at fravælge et sådant abonnement.
Selskaberne gør imidlertid en del for at holde udgifterne i forbindelse med oprettelsen nede, så forbrugeren hverken skal oprette et
lån eller arbejde ekstra for at kunne betale gebyret.
Endvidere kan et mobilabonnement være yderst konkurrencedygtigt baseret udelukkende på den månedlige afregning, hvorfor et mindre oprettelsesgebyr på f.eks. 29 kr. ikke ændrer på det samlede regnestykke.
Er du helst fri for at betale oprettelsesgebyr, kan du frasortere mobilabonnement med dette i telmodis søgemaskine under sektionen tilvalg. Her kan du endvidere også bede om at få frasorteret mobilabonnementer med binding, såfremt du ikke ønsker at være bundet til et abonnement i f.eks. seks måneder.